sobota, 29 grudnia 2012

Olej rycynowy
- by włosy były gęste, zdrowe i błyszczące



Dziś chciałabym Wam przedstawić sylwetkę mojego „włosowego weterana”, czyli olejku, który od kilku lat jest stale obecny w mojej pielęgnacji włosów. Olej rycynowy był pierwszym olejem nakładanym przeze mnie na włosy, dlatego mam do niego duży sentyment;-)
Olej rycynowy pozyskiwany jest z nasion tropikalnego drzewa Ricinus communis w procesie wytłaczania na zimno nasion rącznika pospolitego.

W medycynie konwencjonalnej olej rycynowy stosowany jest głównie jako środek przeczyszczający (wewnętrznie). Olejku rycynowego doustnie nie mogą zażywać kobiety w ciąży lub planujące ciążę.

Stosowany zewnętrznie działa natłuszczająco i ochronnie. Zapobiega utracie wilgotności naskórka. 
Olej rycynowy jest najbardziej błyszczącym olejem roślinnym, dlatego jest głównym składnikiem szminek i błyszczyków. Działa regenerująco na wszelkie zmiany skórne i łagodzi podrażnienia. Wykazuje wysokie powinowactwo do keratyny – głównego budulca włosów. Wzmacnia włosy, zmniejsza ich wypadanie, nabłyszcza, regeneruje i chroni je przed niszczącym działaniem czynników zewnętrznych.
Trzeba pamiętać, że olejek rycynowy przyciemnia włosy.
Olej rycynowy zawiera: 85% kwasu rycynolowego, kwas oleinowy, kwas stearynowy oraz  kwas linolowy.
Olej rycynowy można kupić w aptece w ilości 30g/2-3zł lub 100g/6-7zł


Osobiście bardzo cenię sobie olejek rycynowy głównie za jego wszechstronność i skuteczność.
I chociaż ma on dość trudną w aplikacji konsystencję, to myślę, że warto się troszkę pomęczyć, bo efekty są świetne:-) Należy jednak pamiętać, że na jak najlepsze efekty trzeba trochę poczekać – liczy się systematyczność i cierpliwość.

Sposoby zastosowania olejku rycynowego na włosy:

- na skórę głowy – regularnie i często stosowany przyspiesza porost włosów, dzięki niemu wyrasta dużo nowych włosów, jest więc szczególnie pomocny, gdy chcemy zagęścić czuprynę;-)

Niestety olejek jest tak gęsty i trudny w aplikacji (i zmywaniu), że najlepiej nakładać go po zmieszaniu
z innym olejem. Moją ulubioną mieszanką jest połączenie olejku rycynowego z kokosowym (w proporcji 1:3, czyli jedna część olejku rycynowego na trzy części olejku kokosowego). Oba oleje łączę ze sobą
w kąpieli wodnej - miseczkę z mieszanką umieszczam w gorącej wodzie, która szybko podgrzewa oleje, dzięki czemu dobrze się ze sobą łączą i znacznie łatwiej się je nakłada na skórę głowy. Po aplikacji olei wykonuję delikatny masaż skalpu poprawiający krążenie, a następnie po upływie minimum 1h myję włosy szamponem. Mieszanka olei znacznie łatwiej się zmywa niż sam olej rycynowy, a działanie jest takie samo.

- dodawany do szamponu – olej dodajemy do szamponu w minimalnej ilości (kilka kropel);
włosy po umyciu są bardziej puszyste i błyszczące, a przy regularnym stosowaniu taki wzbogacony szampon może trochę przyspieszyć porost włosów

- jako dodatek do maski  - olej rycynowy świetnie się nadaje do zniszczonych, mało elastycznych
i suchych włosów – dzięki niemu włosy stają się zdrowsze, lśniące i grubsze

Warto dodawać olej rycynowy do masek (zarówno domowych jak i sklepowych) z dwóch powodów:
po pierwsze w połączeniu z innymi składnikami jest łatwiejszy do zmycia, a po drugie olej rycynowy solo jest bardzo trudny do nałożenia i zmycia, może także trochę przesuszyć nam włosy mimo swojej oleistej konsystencji.

Olejek rycynowy to świetny specyfik nie tylko do pielęgnacji włosów. Nadaje się także jako odżywka
do brwi i rzęs – dzięki regularnej aplikacji olejku staną się gęstsze, dłuższe i ciemniejsze.
Dobrze sprawdza się jako odżywka wzmacniająca do paznokci – wystarczy moczyć paznokcie
w podgrzanym oleju. Poza tym warto go też wykorzystywać w pielęgnacji skóry, szczególnie w przypadku cery tłustej i z trądzikiem, świetnie sprawdza się w metodzie OCM, czyli mycia twarzy za pomocą mieszanki olejów – skóra jest po takim zabiegu dobrze oczyszczona, wygładzona, miękka i jędrna. 

Tym z Was, które jeszcze nie stosowały olejku rycynowego szczerze go polecam, bo to naprawdę świetny i tani kosmetyk:-) Choć pewnie początki mogą być trudne głównie ze względu na trudność aplikacji i zmywania olejku, chociaż moim zdaniem to kwestia zdobycia wprawy i wybrania najlepszego dla siebie sposobu aplikacji olejku.

55 komentarzy:

  1. olejek rycynowy też należy do moich faworytów, beznadziejnie nakłada się go na włosy, ale to chyba jedyny olej, po którym widzę efekty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja muszę przyznać, że póki co właśnie po olejku rycynowym osiągnęłam najlepsze rezultaty:-)

      Usuń
  2. a ja lubię olejek rycynowy, by lepiej się nakładał trochę go rozcienczam, albo podgrzewam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubie ten olejek do pielęgnacji paznokci, przyspiesza wzrost, poprawia kondycję, zapobiega rozdwajaniu i pielęgnuje skórki. Czego chcieć więcej?

    OdpowiedzUsuń
  4. mój najukochańszy olejek na długość włosy się mienią jak mogą:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo:-D Chyba żaden inny olejek nie robił na moich włosach takiego błysku:-)

      Usuń
  5. to był również mój pierwszy olejek i nadal gości u mnie na półce z kosmetykami :) niestety coraz rzadziej go używam, bo chodząc ciągle do szkoły boję się, że któregoś dnia wstanę z tłustą czupryną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja póki co najczęściej dodaję go do masek i raczej nie zdarza mi się przesadzić:-) W ostateczności w sytuacji awaryjnej można użyć suchego szamponu i związać włosy:-)

      Usuń
  6. polecam na brwi i rzęsy, używam od jakiegoś czasu i widać znaczną poprawę! Rzęsy są dłuższe i gęściejsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z nakładaniem tego olejku na rzęsy nadal mam niestety spory problem - jest bardzo ciężki a do tego często podrażnia mi oczy:-/ Zwykle udaje mi się przetrwać kilka dni, ale potem odpuszczam. Może spróbuję mieszanki z kokosem albo migdałem... Marzą mi się długie, ciemne i gęste rzęsy;-)

      Usuń
  7. ah, to tez mój pierwszy olejek, ale już za pierwszym razem strasznie się zniechęciłam bo okropnie się go nakłada, i musiałam dość dużo używać do moich gęstych włosów,a nie mam zbyt dostępu do niego z racji ze mieszkam niestety za granica, wiec musiałabym być bardzo oszczędna z nim ;D nie cierpię klejących się rzeczy wiec mi nie odpowiadał, teraz używam go tylko do brwi i rzęs.
    be-longer.blogspot.no dopiero zaczynam włosową przygodę :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może spróbuj dodawać go do maski do włosów - włosy pięknie błyszczą i nic się nie klei;-)

      Usuń
  8. jest to także mój pierwszy olejek przy nakładaniu :) warto podgrzać olejek troszkę i odrazu konsystencja się zmienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodatkowo ciepły olejek znacznie lepiej się wchłania i tym samym efekt na włosy jest jeszcze lepszy:-)

      Usuń
  9. To też mój pierwszy olej ;) kiedy jeszcze dodawałam go do szamponu i olejowałam nim włosy, rosły ok 3 cm na miesiąc. Ale niestety "zmywa" kolor włosów farbowanych ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, 3cm! Zazdroszczę:-D U mnie na ogół przyspieszał porost włosów do 2cm.
      No właśnie też parę miesięcy temu często nakładałam olej rycynowy na końce włosów i zauważyłam, że końcówki włosów mam w takim samym kolorze jak całe włosy, a końcówki właśnie były pozostałością po moim dawnym farbowaniu. Także mnie to zmywanie kolru akurat cieszy:-)
      Ciekawa tylko jestem czy hennę też "ściąga"...

      Usuń
    2. Niestety z moimi końcówkami sobie nie poradził, ale spróbuję ponownie ;) Nie spotkałam się ze stwierdzeniem żeby "ściągał" hennę, ale też jestem tego ciekawa ;)

      Usuń
  10. Używam go, dodając do masek na włosy, czasami nakladam też na rzesy. Jestem bardzo zadowolona :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodawanie go do masek to chyba jedna z najłatwiejszych form używania olejku rycynowego:-)

      Usuń
    2. A jaką maskę polecasz?

      Usuń
  11. kurczę muszę w końcu go kupić !

    OdpowiedzUsuń
  12. ja prawię zawsze uważam olejku rycynowego :D

    OdpowiedzUsuń
  13. u mnie nic nie daje, a używam pare lat .;/

    OdpowiedzUsuń
  14. mi wysuszył włosy,co teraz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odstaw go na jakiś czas, a kiedy do niego wrócisz, to mieszaj go z innymi olejkami; dodawaj do masek. Wtedy problem wysuszonych włosów nie powinien się już pojawić.

      Pozdrawiam:-)

      Usuń
  15. czy olejek (chodzi o opcję do porostu włosów) nakladamy na suche czy mokre włosy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba bez większej różnicy jeśli chodzi o działanie. Rób tak, jak Ci wygodniej;-) Z doświadczenia wiem, że lepiej go połączyć z jakimś lżejszym olejem i nakładać lekko podgrzany na skórę głowy - wtedy aplikacja jest łatwiejsza.

      Usuń
  16. a jaka ilość stosować? jak często i po jakim czasie widać efekty??? włosy masz cudneeeeee!!!! zazdroszczę;)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję;-) Myślę, że 1-2 łyżeczki powinny wystarczyć, ale tak jak już wspominałam, lepiej jest mieszać go z jakimś innym olejem, bo solo jest trudny do zmycia. Im częściej stosowany tym lepiej, ale 2-3 razy w tygodniu powinno być ok. Pierwsze efekty zwykle pojawiają się po ok. 2 tyg do miesiąca, ale nie wszystkie włosy reagują tak samo.

      Usuń
  17. Hej, mam pytanie, czy olej rycynowy można używac do końcówek zamiast np. jedwabiu czy olejku arganowego? Czy raczej nie zalecasz? :)
    Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam! :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszany z innym olejem mógłby być ok, sam niestety wbrew pozorom może wysuszać:-(

      Usuń
  18. Kocham olej rycynowy, odbudował moje kłaki i to bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  19. może tu mi ktoś to wytłumaczy... po nakładaniu olejku i myciu włosów, wypadają mi one dosłownie garściami O.o o co chodzi, dlaczego tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może problem leży w tym, że nakładasz go solo? Jest bardzo gęsty i klejący - przez to przy aplikacji możesz włosy nieco szarpać i przez to mogą wypadać. Może wystarczy go mieszać z innym lżejszym olejem? A jeśli to nie to, to nie wiem, może jakieś uczulenie?

      Usuń
  20. nakładasz go na całą noc czy tylko 2 godziny?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różnie, wcześniej nakładałam na całą noc, potem na dwie godziny. Ogólnie wystarczą te dwie godziny:-)

      Usuń
  21. mowilas ze mieszac z innym olejkiem tak? to np z jakim i czy jak mam go uzywac? np. umyc wlosy szamponem i nalozyc na wlosy i zmyc to czy nalozyc na mokre wlosy i wysuszyc suszrka czy same sie wkoncu wysusza? pomoz bo chce sporobowac ale nwm jak xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja go często łączyłam z kokosowym, choć dobrze się też sprawdza migdałowy. Najlepiej jeśli jest to jakiś lekki olej, bo wtedy łatwiej zmyć olej rycynowy z włosów. Rycyna solo jest bardzo trudna do zmycia. Ja to zwykle robię tak: mieszam oba olejki (w proporcji pół na pół lub 1 łyżeczka rycynowego na 2 łyżeczki kokosowego), mieszankę nakładam na zwilżone włosy (trochę oleju wylewam na dłoń, rozcieram i wcieram we włosy, powtarzam kilkukrotnie), włosy owijam folią spożywczą i nakładam czapkę (w cieple oleje lepiej wnikają we włosy), zostawiam na około 2 godziny lub na całą noc, potem myję włosy szamponem (jeśli jest z sles to może wystarczyć jedno mycie, jeśli jest delikatny to zwykle trzeba umyć dwukrotnie; wszystko jednak zależy od włosów, bo niektóre potrzebują dwukrotnego mycia nawet szamponem z sles). Przed nałożeniem oleju nie myję włosów a jedynie trochę zwilżam wodną mgiełką.

      Usuń
  22. Gdzie można kupić olejek kokosowy bądź migdałowy ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sklepach ze zdrową żywnością lub przez internet (chociażby na allegro).

      Usuń
  23. Ja stosuję olejek od 2 tygodni. Mieszam go z żółtkiem i odrobiną soku z cytryny, niestety moje włosy mają tendencję do wypadania przez dawne kilkuletnie prostowanie. Po ostatnim użyciu wypadło mi straasznie dużo włosów i nie wiem czy dalej go stosować, czy może zmieszać go z czymś innym? Jak uważasz? I jeszcze jedno pytanie po jakim czasie widziałaś efekty? Bo nie chciałabym stracić reszty moich rzadkich włosów ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też jest kwestia częstotliwości jego stosowania. Jeśli byłby stosowany co drugi dzień na przykład to po jakiś 3 tygodniach już powinny być jakieś efekty. Może spróbuj najpierw mieszać go z jakimś innym lżejszym olejem np. kokosowym - łatwiej zmyć taką mieszankę i nie skleja ona tak bardzo włosów (więc nie powinno ich tyle wypadać). Inną opcją jest dodanie odrobiny (tak, żeby nie przesadzić) olejku rycynowego do szamponu. U mnie olejek rycynowy działał jednak najbardziej na porost włosów niż na ograniczenie wypadania. Myślę, że lepszym rozwiązaniem byłby olejek Sesa, który skutecznie ogranicza wypadanie włosów i jest znacznie lżejszy od rycyny.

      Usuń
  24. o tak, na włosy olej rycynowy jest niezastąpiony. Ale nie słyszałam o olejowym myciu twarzy, dobrze dowiedzieć się czegoś nowego ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. ja na włosy nie stosowałam, ale używam go na brwi i rzęsy :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Mi niestety przez olejek rycynowy zaczęły w zastraszających ilościach wypadać włosy, bardziej się przetłuszczać. I po wizycie u trychologa dowiedziałam się, że zaczopowałam sobie nim cebulki. Spustoszenia naprawiam do dziś.
    Doszłam do wniosku, że jeśli rycyna to tylko w mieszance z innym olejem, zmywać zawsze szamponem z SLS i do tego od czasu do czasu peeling skóry głowy. Takie tylko środki ostrożności.
    Szkoda, że nie zadziałał u mnie tak świetnie, ale cóż, może kiedyś znajdę jakiś fajny olej na wypadanie, który nie zrobi mojemu skalpowi "krzywdy" ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja właśnie stosuję olej kokosowy z rycynowym do olejowania włosów :)
    Do zmywania makijażu tylko kokosowy, do paznokci rycynowy :)
    Efekty są super, ale fakt, tylko przy systematycznym stosowaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Hej fajnie opisałaś
    ten olejek mam zbyt jasne wlosy myślisz że ten olejek zdoła je przyciemnic i czy to po zostanie na zawsze czy się zmywa ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli przyciemnia to raczej na zasadzie wzrostu nawilżenia włosów (efekt podobny do tego, że włosy mokre zawsze wyglądają na ciemniejsze). Odnośnie faktycznego przyciemniania pisałam tutaj:

      http://my-hair-secrets.blogspot.com/2014/06/kawowa-pukanka-do-wosow-przepis-na.html

      http://my-hair-secrets.blogspot.com/2012/09/kora-debu-sposob-na-przyciemnienie-wosow.html

      Możesz jeszcze płukać włosy szałwią, wywarem z liść gruszy lub orzecha włoskiego.

      Usuń
  29. A czy podczas dodawania go do szamponu to wcierać go w cebulki włosów czy bardziej wmasowywać go tylko na długość włosów i omijać cebulki? Nie chcę by mi wypadaly ://

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olej rycynowy wzmacnia i nabłyszcza włosy. Będzie działać dobrze zarówno na skórę głowy (cebulki) jak i na długość włosów.

      Usuń
  30. Tak, najlepszy cieplutki olej rycynowy. Tak to jest tępy.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja, gdy moje włosy bardzo wypadały, stosowałam mieszankę z 2 łyżek oleju kokosowego 1 łyżeczki olejku z czarnuszki i 1 łyżeczki rycynowego. Była genialna, moje włosy były gładkie i dociążone, przestały wypadać, urosły i na długości i baby hair ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy dodany komentarz:-)
Anonimowych użytkowników proszę o podpisywanie się w komentarzu.
Komentarze uznane przeze mnie za obraźliwe lub będące reklamą będą usuwane.